טלפונים: מרכז/דרום: 03-9797797 | צפון: 04-6996666

פיתוח עסקי ושיתופי פעולה

פיתוח עסקי (Business Development) ושיתופי פעולה (Joint Ventures) הם ממנועי הצמיחה החשובים ביותר לארגונים בעולם העסקים ובעידן הגלובליזציה המודרנית.
פיתוח עסקי הוא למעשה שם קוד לכל אותן פעולות שעושה הארגון על מנת להגדיל את פעילותו ורווחיו העתידיים. כשמו כן הוא, מפתח את עסקיו העתידיים של הארגון וזאת מעבר לפעילות השוטפת הקיימת היום. פעולות פיתוח עסקי יכולות לכלול לדוגמא: פיתוח מוצרים חדשים או משלימים, פיתוח שווקים חדשים, רכישת חברות, פעילויות, טכנולוגיה, שיתופי פעולה וניצול יתרונותיו הקיימים של הארגון לפיתוח עסקים נוספים כמו גם הרחבת העסקים הקיימים.
שיתוף פעולה עם גורמים אחרים הוא אחת מן הדרכים לבצע פיתוח עסקי. שיתוף פעולה עם צד שלישי היא לעיתים הדרך הקלה, הזולה והמהירה להשגת מטרות הפיתוח העסקי. שיתופי פעולה בין ארגונים עסקיים נפוצים מאוד בשל הערך המוסף הגבוה שמצליחים שני הצדדים להשיג משיתוף הפעולה. שיתוף הפעולה מתבסס על כך שכל צד מביא עימו את יתרונותיו בתחום מסוים שאין לצד השני ולהיפך. באמצעות שיתוף הפעולה, משיגים שני הצדדים את יתרונותיו של הצד השני להשגת מטרות משותפות התורמות לשני הצדדים.
 
לחברתנו ניסיון רב בפיתוח עסקי ובחיבור שיתופי פעולה בארץ ובחו"ל בנוסף למערך קשרים עם מגוון חברות בתחומים וענפים רבים ומגוונים. הניסיון המקצועי ביחד עם מערך הקשרים מאפשר לנו להעניק שירותים וליווי בפיתוח העסקי של הארגון וביצירת שיתופי הפעולה המתאימים.
 
 

פיתוח עסקי ושיתופי פעולה – מתי ולמה

 
באופן כללי, ניתן לומר כי ארגון עסקי נדרש להשקיע משאבים בפיתוח עסקי כל הזמן. ללא קשר לגודלו של הארגון או לשלב בו הוא נמצא, פיתוח עסקי הוא בבחינת דאגה לעתידו של הארגון. בעולם העסקים של היום בו ההתרחשויות רבות ומהירות, ארגון שלא דואג, במקביל לניהול פעילותו השוטפת, גם לעתידו ולפיתוח עסקיו, ימצא עצמו במהרה מאחורי מתחריו.
לכל ארגון, כמו לכולנו, יש יתרונות ויש חולשות. בהתאם, בחלק מן המקרים פיתוח עסקי יכול להיעשות באמצעות שיתוף פעולה עם ארגון או גורם חיצוני. בשיתוף פעולה שכזה, מביאים הצדדים כל אחד את יתרונותיו שלא קיימים אצל רעהו ויוצרים שיתוף פעולה המקנה לכל הצדדים ערך מוסף חדש וגבוה.
להלן כמה דוגמאות בולטות לפיתוח עסקי באמצעות שיתופי פעולה מעולם העסקים:
  1. פיתוח שווקים

ארגונים עסקיים רבים מסמנים את כניסתם לשווקים חדשים כפיתוח עסקי משמעותי להרחבת פעילותן. כניסה לשווקים חדשים, בין אם גיאוגרפים או אחרים יכולה להתבצע ע"י אחת מכמה דרכים:

א. הקמה עצמית – בדרך זו הארגון מקים בעצמו את התשתיות הנדרשות על מנת שיוכל להיכנס לשווקים החדשים אותם סימן כפוטנציאל צמיחה. דרך זו היא לרוב, יקרה, ארוכה ומחייבת תכנון יסודי והשקעות נרחבות. חוסר הכרות עם השוק החדש כמו גם הבדלי תרבויות יכולים להכניס קשיים נוספים לתהליך מורכב זה.

ב. רכישת פלטפורמה – דרך נפוצה להיכנס לשווקים חדשים היא באמצעות איתור ורכישה של פלטפורמה קיימת בשוק היעד. דרך זו לרוב חוסכת מהארגון את הצורך להתמודד עם תהליך הקמה מורכב.

ג. שיתופי פעולה – הדרך השלישית היא שילוב של השתיים הקודמות. הארגון לא עושה הכול לבדו וגם לא רוכש פעילות אחרת אלא מאתר שותף עסקי מתאים בשוק היעד. בשיטה זו הארגון מוצא שותף בעל ידע ויתרונות בשוק היעד ובאמצעות שיתוף פעולה רוקמים הצדדים פעילות חדשה בשוק היעד שתתרום לשני הצדדים.

דוגמא: טבע ופרוקטר אנד גמבל
במרץ 2011 הודיעו טבע, יצרנית התרופות הגנרית הגדולה בעולם ופרוקטר אנד גמבל, תאגיד מוצרי הצריכה הגדול בעולם, על שיתוף פעולה בתחום התרופות ללא מרשם.
 
  1. פיתוח מוצרים חדשים

לעיתים שיתוף פעולה בין שני צדדים עסקיים נועד לשם פיתוח מוצרים חדשים או משלימים. בשיתוף פעולה שכזה, שני צדדים עסקיים שלכל צד מוצרים משלו, מפתחים יחדיו מוצר חדש המהווה שילוב של המוצרים הקיימים.
דוגמא: שטראוס ותעשיות שמן
שטראוס יצרנית ומשווקת מוצרי חלב מובילה. תעשיות שמן יצרנית מובילה במוצרי סויה. שני הצדדים הכריזו על שיתוף פעולה לייצור סדרת מוצרי יוגורט סויה.
  1. פיתוח טכנולוגי

​שיתופי פעולה בתחום הטכנולוגי גם הם נפוצים במספר רחב של סוגים. שיתוף טכנולוגי יכול להיות במקרה בו צדדים לשיתוף הפעולה מביאים כל אחד את הטכנולוגיה הייחודית שלו ובאמצעות  שיתוף  הפעולה מייצרים מוצר או טכנולוגיה חדשניים. שיתופי פעולה אחרים יכולים להיות באמצעות זכות שימוש בטכנולוגיה ייחודית תמורת קבלת חלק מרווחים עתידיים. שיתופי פעולה טכנולוגיים מתקיימים לעיתים גם משיקולי קבלת תמיכות ומענקים.
דוגמא: קומפיוג'ן
חברת קומפיוג'ן בעלת טכנולוגיה ייחודית בתחום הגנטיקה. החברה משתפת פעולה עם מעבדות עתירות משאבים ברחבי העולם. בשיתוף הפעולה החברה מקנה למעבדות את הזכות להשתמש בטכנולוגיה שלה על מנת לפתח תרופות חדשניות וזאת בתמורה לקבלת חלק מהרווחים העתידיים.

 
  1. הגדלת נתח שוק

שיתופי פעולה להגדלת נתח שוק, הם משיתופי הפעולה הנפוצים ביותר. בשיתוף פעולה מסוג זה חוברים שני צדדים בעלי יתרונות שונים ומייצרים פעילות משותפת המגדילה את פעילותו של כל אחד מהם. באמצעות שיתוף פעולה שכזה, מצליחים הצדדים להגדיל כל אחד את נתח השוק שלו. הצדדים לשיתוף הפעולה יכול ויהיו בכלל מענפים ותחומים שונים, אולם לכל אחד מהם יתרון יחסי בתחום מסוים.
דוגמא: רשות הדואר ורשת חנויות הנוחות "מנטה" (דלק)
רשות הדואר ורשת חנויות "מנטה" הכריזו על שיתוף במסגרתו יופעלו שירותים שונים של רשות הדואר ברשת חנויות הנוחות של "מנטה".

 
  1. שיתוף פעולה בין מתחרים

למרות שנראה על פניו שלמתחרים אין כל סיבה לשתף פעולה, אין הדבר תמיד כך. למתחרים ישנן לעיתים הרבה מאוד סיבות לשתף פעולה. שיתוף הפעולה יכול להיות למשל באיחוד ערוצי הפצה על מנת לחסוך עלויות לשני הצדדים. בניגוד לשיתופי הפעולה הקודמים, מתחרים מתקשים לשתף פעולה לרוב בשל סיבות רגולטוריות. שיתוף הפעולה לעיתים אסור על פי חוק כמו לדוגמא שיתוף פעולה בנושא מחירים וכדומה.
דוגמא: "הרשת הרביעית" בתחום קמעונאות המזון
בשנת 2005 חתמו 4 רשתות מזון קמעונאיות בהן רמי לוי וויקטורי על הסכם להקמת "הרשת הרביעית" במטרה לייצר מותג פרטי לרשתות ולאגד כוח קנייה במו"מ עם ספקים. הסכם זה קיבל את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.


שיתופי פעולה בין מתחרים ניתן למצוא בענפים רבים ובמגוון רחב של סוגים כך למשל שיתופי פעולה בין חברות תעופה מתחרות הוא לעיתים הכרחי עבורם על מנת להשלים את סל המוצרים שלהן. שיתופי פעולה בינלאומיים ניתן למצוא גם בתחומי התעשייה. יצרניות מוצרי החשמל הבינלאומיות המתחרות אחת בשנייה גם מייצרות מוצרים מסוימים אחת לשנייה.
 
 
פיתוח עסקי בכלל ופיתוח עסקי באמצעות שיתופי פעולה בפרט, הוא הכרח לכל ארגון עסקי השואף לשרוד, לצמוח ולהוביל בעולם העסקים. מומלץ על כן לכל ארגון להשקיע משאבים, כל העת, בתחומים אלה. שימוש בגורמים חיצוניים בעלי הידע, המקצועיות והניסיון בתחומי הפיתוח העסקי לרוב תורם להצלחתו. למקצועיות ולניסיון יש גם להוסיף את מערך הקשרים הנדרש על מנת להוציא את שיתופי הפעולה מהתוכניות לביצוע.
 
לעמוד הקודם